Prvi del
Severna Španija
in
Portugalska
(od doma do španske Galicije)
22. junij do 12. julij 2022
Seveda je z leti in rastočim naborom potovanj, število tistih, ki jih sama opredeliva kot zahtevna, vse manj, vse več pa je takih, za katera se lahko, po pravilu vaja dela mojstra, odločiva dobesedno iz danes na jutri. V takih primerih še isti dan, ko se za potovanje odločiva, spakirava obleke in vse ostalo, naslednji dan pa že sediva na motorju. Seveda so tovrstne odločitve pogostejše za vsaj delno poznane poti po sosednjih državah, po Balkanu, morda tudi Nemčiji, kjer ni daljšega transferja. Prav ta namreč narekuje temeljitejše priprave. Ni namreč mačji kašelj prevozit kake 1.500 km transferja v eno smer, predenj se potovanje šele prav začne. Približno tolikšna je bila razdalja do starta najinega letošnjega popotovanja po severni Španiji in Portugalski, tam nekje na španski strani Pirenejev. In prav potepanje tam doli želim pobliže predstaviti v tem potopisu.
Vsako poletje planirava eno glavno, če je le
mogoče tritedensko, zahtevnejšo moto turo v bolj oddaljene kraje, po katerih
se praviloma potikava prvič. Tako okušava motoristične užitke na
tamkajšnjih cestah, hkrati pa spoznavava značilnosti krajev in ljudi, pa še malce pokukava v
zgodovino dežele, po kateri se voziva. Tako Španija kot Portugalska sta vsekakor zgodovinsko bogati, o
čemer pričajo številni gradovi, utrdbe, srednjeveška mesta, katedrale in
samostani. Na ozemlju Španije, morda severne in osrednje še bolj, kot južne, se
prepletata prelepa pokrajina in čudovito ohranjena arhitektura, ki skupaj
dajeta vtis brezčasnosti in obiskovalca zlahka prepričata o veličini in dolgi
zgodovini dežele po kateri potuje.
Dve motoristični sezoni sva kljub izdelanim načrtom, potovanje po severni Španiji in Portugalski opustila in sredi poletja smo skupaj s prijateljema prvič raziskovali Francijo in prišli prav do španske meje, naslednje leto pa smo prevozili balkanske države, se najdlje zadržali v Bolgariji in Romuniji, našo pot pa zaokrožili povsem doli v delti Donave, skoraj na ukrajinski meji. Končno pa je zadnje poletje le dozorel čas, da sva se podala na sever Španije in na Portugalsko.
Cilj je bil, torej, izbran že kake tri leta nazaj, še pred pojavom Covida, ki je marsikaj, ne samo potovanja, obrnil na glavo. Torej Španija in Portugalska. Vendar ne Španija in Portugalska, kot ju na mah najdeš v potopisih in filmih na you tube. Jug Španije in jug Portugalske, ki sta običajno tematika le teh, sva spoznavala in bila nad njima navdušena konec aprila in začetek maja 2018, ko sva dodobra prekrižarila Andaluzijo in Algarve, Portugalsko skoraj do Lizbone, pa tudi veličastna španska mesta Seviljo, Granado, Cordobo, pa tudi Malago in Valencijo. Tokrat pa sva bila namenjena spoznati Severno Španijo in Portugalsko severno od Lizbone.
Nestanovitno vreme v
Biskajskem zalivu in oddaljenost severne Portugalske je najbrž vzrok, da
poročil o moto potovanjih iz naših koncev v ta del Evrope ni bilo najti. Zdi se, da so edini, ki se z motorji
prevažajo po tistih področjih Angleži, ki se iz približno enako deževne domovine s
trajektom pripeljejo v Santander, od koder je enkratno izhodišče za vožnjo po
čudovitih cestah španskega severa. Upoštevajoč dostopno gradivo, ki pa v
glavnem ni bilo v zvezi z motoristično vožnjo, pa tudi najine osebne preference
in seveda čas, ki sva ga namenila potepanju tam doli, je program najinega potovanja
počasi dobival dokončno obliko. Malce sva dodajala, nekaj odvzela, tako da sva zaključila planiranje tam nekje pri treh tednih in okoli 6.500 načrtovanih km. Čeprav je bil program izdelan precej podrobno, pa sva dobro vedela, da bo
tako kot vselej doslej, tudi ta veljal le okvirno in ga bova prilagajala
dnevnim izzivom in zanimivostim na poti.
Na najinem prvem moto
potovanju po Španiji in Portugalski sva obiskala notranjost številnih cerkva, muzejev, palač
in tako spoznavala bogato špansko zgodovino. Tudi tokrat so bila najin cilj
brezčasna zgodovinska mesta, številni gradovi, živahni srednjeveški trgi,
mogočne katedrale in prikupne male vasice, vendar sva se odločila, da
bova vsaj v Španiji, ki jo že kar dobro poznava, manj časa namenila notranjim
ogledom muzejev in bo potovanje bolj osredotočeno na motoristične
užitke, na opazovanje življenja tamkajšnjih prebivalcev, močno pa sva se veselila
tudi okušanja španskih tapasov ter degustacijo odličnih španskih in
portugalskih vin, ob tem pa naj bi se zadovoljila le z zunanjimi ogledi zgodovinskih znamenitosti.
Že zgodaj spomladi sva bila odločena, da naju, vsaj načeloma, nič ne odvrne od tega,
da uresničiva svoj plan in se končno le odpraviva na moto potovanje po severni Španiji in
Portugalski. Za vožnjo do Pirenejev, najinega izhodišča v Španiji, bi po
dolgočasnih avtocestah porabila kar dva cela dneva, pa še kaj več, če bi se
odločila za lokalne ceste. Z namenom, da skrajšava dvodnevno »mrcvarjenje« do
Španije, do vznožja Pirenejev in namesto tega od tam spočita začneva najino pot, sva že sredi aprila kupila karte za
prevoz s trajektom. Ker je bil prevoz z veliko požrešno lupino, ki v svoje drobovje pospravi na desetine avtomobilov, do
Barcelone iz Genove dvakrat dražji kot iz Civitavecchie, ki je od nas oddaljena
dobih 100 km dlje kot Genova, sva se odločila za malce daljšo a občutno cenejšo
inačico.
Tako sva dan pred dnevom D spakirala vse potrebno, tudi šotor in vse v zvezi s kampiranjem. Po čudovitih izkušnjah, ki sva jih imela doslej na nekaj najinih šotorskih potovanjih, naju je spet »prijelo«, da bi se šla kampista. Vse je bilo že pripravljeno, a zvečer, ko sva še enkrat preverila, če je vse, kot mora biti, so se nama skoraj hkrati začeli porajati dvomi o smiselnosti takšnega načina potovanja, tako zaradi precej obsežnejše prtljage, kot tudi porabe časa, potrebnega za postavljanje in pospravljanje šotora, katerega bi se dalo, vsekakor, koristneje izrabiti. Odločilno pa je bilo najbrž dejstvo, da sva bila namenjena spoznavati španska in portugalska mesta, kulinariko, vina, skratka utrip mest. Na hitro sva, torej, motor razbremenila »kampijske« prtljage in se naslednje jutro precej lažja odpravila na pot. Zadovoljna sva bila z sinočnjo odločitvijo, saj se nama je tako ponudila možnost, da sva lahko izbirala nočitve v hotelih prav v središčih mest, kjer kampov praviloma ni. S tem sva se približala živahnemu mestnemu utripu in bogatemu družabnemu življenju, ki Špance in Portugalce še vedno ob večerih pritegne na promenade in značilne mestne trge. Prav v Španiji je druženje domačinov ob večerih še kako prisotna tradicija. S tem pa je potovanje postalo kljub obilici prevoženih km tudi malce bolj sproščeno in uživaško.
Shranjene trajektne karte mi pomagajo pri že malce obledelem spominu in mi povedo, da je bil odhod trajekta tisto sredo ob 23,00 uri in prihod v Barcelono naslednji dan ob 19,00. Voznega reda se je prevoznik držal, zato sva se po skoraj celodnevni ležerni vožnji po Apeninskem škornju, ki ga je že konec junija pestila suša, skupaj z visokimi temperaturami, kar hitro po prihodu v trajektno luko v Civitavecchii, še pred sončnim zahodom, vkrcala skupaj z nekaj motoristi, precej avtodomarji in najštevilčnejšimi Maročani, ki so se v močno preobloženih avtomobilih odpravljali domov na dopust. Maroške družine so res številčne in zdi se, da so najbrž sem in tja kakega potnika brez vozne karte pretihotapile na trajekt, saj smo morali vsi potniki mimo posebne kontrole, medtem, ko je v avtu ali na motorju lahko ostal le voznik. V preteklosti so se vsi potniki vkrcali na trajekt v avtu ali na motorju, skupaj s šoferjem. Še predenj smo zapustili rimsko pristanišče, sva dan zaključila z večerjo v ladijski restavraciji in sprehodom po palubi. Noč je bila jasna in morje mirno, ko je ladja rezala valove preko Sredozemlja proti Barceloni, med tem ko sva mirno spala v svoji kabini.
Najina dogodivščina se
je začela.
https://goo.gl/maps/eRnz7SVobU4fKKsc6
Tokrat malce drugače. Še malenkosti, pa gremo. Po deževni noči, čudovito, sončno jutro. Ekran na motorju kaže pol osmo in prijetnih 20 stopinj Celzija. |
Pravkar požeta žitna polja. |
Suša in vročina že zahtevata svoj uničujoči davek. |
Čakajoč na... |
![]() |
Ni zelo razkošno, je pa dovolj prostorno in skupaj s kopalnico nudi prav vse, kar potrebuješ. Na teh trajektih nama je vedno prijetno potovati... |
Drugi dan
najinega tokratnega potovanja sva v glavnem preživela na morju, na trajektu.
Ravno pravšnja temperatura, ki jo je krotilo stalno pihanje vetra sredi
Sredozemlja in ležalniki na palubi trajekta poleg bazena, so nudili ravno prav
udobja za branje in počitek, predenj se zapodiva v Pireneje.
https://goo.gl/maps/gAfdghmNUCjLcXCK8
Trajekt je puščal konkretno sled tako v morju, kot v zraku. |
![]() |
Opazovanje španske mladine, vračajoče se iz spomladanskega izleta v Italiji, nama je poleg branja krajšalo čas. |
![]() |
Abonirano kosilo na ladji je bilo okusno in skoraj prebogato. |
Pravzaprav
se je to jutro po sprehodu po mestu in po nakupu malice oz. zajtrka, ki
sva ga na poti kaki dve uri kasneje z užitkom pojedla, najina avantura šele prav začela. Usmerila sva se proti
severu in zapeljala v osrčje Pirenejev. Prelepa pokrajina in po običaju res
dobre španske ceste, so naju pospremili preko nekaj ne preveč visokih prelazov,
mimo smučarskih središč, globokih sotesk in grap, skozi posamezne turistične
kraje in še več povsem samotnih krajev v nederjih Pirenejev. Vozila
sva se ob številnih potokih in rekah in prečkala veliko starih in tudi kakšen
novejši most. Nizko kategorizirane ceste
v zavetju gorovja so se po kakovosti zlahka kosale s tistimi višjih kategorij,
a so jih po slikovitosti in razgibanosti dostikrat tudi prekašale. Cesta se je
postopoma dvigala v Pireneje in se s tem tudi približevala francoski meji, ki
sva se ji najbolj, na kakih 5 km, približala v turističnem kraju Vielha. Ceste
so na španski strani Pirenejev morda manj strme, kot na francoski, so pa zato
lepše in manj prometne.
https://goo.gl/maps/KBQ3GJwV5pT7q1qo8
Jutranji sprehod po mestu. Nenavadna živalska kompozicija. (Nekateri na fotki so iz te kompozicije izvzeti). |
Jasno, sijoče katalonsko jutro naju je že ob 9 uri razveseljevalo s prijetnimi 23 stopinjami. Ker sva se peljala v hribe, je preko dne temperatura ostala skoraj enaka. |
Požeta žitna polja in, žal, številna propadajoča posestva so naju spremljala po ravninskem delu današnje poti. Na pogled lepa, a v resnici žalostna slika španskega podeželja. |
|
... in pogledi nanje obilo obetajo.
|
Midva šele dobro zagrizeva v hribe... |
...ko se drugi že spuščajo z njih. Španci so res narod kolesarjev, ki jim gredo na roke tako dobre ceste, kot vozniška kultura ostalih udeležencev v prometu, ki kolesarje upoštevajo zelo spoštljivo. |
![]() |
Peljeva se preko več prelazov... ..najvišji med njimi, pa je bil tale z dobrima dvema tisočakoma n/m višine. Port de Banaiga. |
Vrh prelaza poleti gosti motoriste, pozimi pa smučarje, saj je naokoli cela vrsta smučišč. |
...pa tudi na videz zapuščena, kamnita vasica. |
Ob jezerih so številni kampi, ki pa zaradi hladnejšega podnebja konec junija šele začno sprejemati prve goste, ki v visokem poletju uživajo v prijetnem hladu in prelepi naravi. Verjamem, da je bilo v letošnjem peklensko vročem poletju obiskovalcev zelo veliko. |
Krajev, ki se dobro znajdejo tako v letnem, kot zimskem turizmu je na tem področju kar nekaj. |
![]() |
Večji med njimi, je tudi Vielha, kjer sva si privezala dušo z kurjo juhico, ali nečem podobnim. |
Še tunel ali dva, kak prelaz, pa kakšen nacionalni park in že bova na cilju. Ko sva se tako vozila gor in dol nisva niti opazila, da sva že nekaj časa nazaj zapustila Katalonijo in se znašla v Aragoniji.
|
Dan, na katerega so v naši domovini praznovali in so šolarji zaključili šolsko leto in so se s tem uradno začele počitnice, ki so potegnile za sabo plaz, ki mu rečemo dopusti, sva midva v Pirenejih začela kar zgodaj. Ko sva se v hotelu spustila po stopnicah do garaže, so v vrsti, kot v hlevu, še vedno stali prav vsi konji, katerim pa namesto dobrega sena dišijo omamni bencinski hlapi. Očitno, nemški moto kompanjoni še niso predelali veliko količino prejšnji večer popitega piva. Midva pa sva vonjala povsem nekaj drugega, od sosednje pekarne so čudovito dišali rogljički, žemljice, kruh, ki se jim ni dalo upreti. Kar stoje sva hitro zmazala vsak svoj rogljiček in ob 8 uri pri 17 stopinjah in jasnem nebu sva že sedela na motorju. Najina pot se je spet cik-cakasto vila ob robu Pirenejev. Lepe ceste in čudoviti pogledi so bili tudi tukajšnja stalnica. Iz Aragonje sva se preko Nevarre popeljala do najinega cilja, do San Sebastiana. Vzrok za rano uro je bil prav načrtovan popoldanski ogled tega baskovskega mesta – simbola.
https://goo.gl/maps/76TTtskjR4cPA4kK8
Ainsa, srednjeveško mesto na hribu, privlači številne turiste. Voziva se po prelepi pokrajini na obrobju Pirenejev. Nacionalni park Ordesa, le eden izmed številnih, ki sva jih prevozila, naju je spet speljal bliže francoski meji, kar pa je pomenilo tudi bolj hribovito področje. Govedo in konji se prosto pasejo ob cesti. Pod sabo pustiva mesto Broto ... ...in se začneva vzpenjati proti prelazu Puerto de Catefablo, ki na 1.500 m n/m premore kar nekaj smučišč... ...predvsem pa čudovite stare, kamnite hiške, ki še danes služijo svojemu namenu. Iz prelaza sva se spustila proti... Raznolika pokrajina, kjer so v ozadju še vidni pirenejski hribi, ob poti pa nenavadna kombinacija polj in peščenih sipin. Do kraja Yesa sva vozila po lepi državni cesti N 240, ki pa se je prelevila v avtocesto, ustrezne alternative zanjo pa ni bilo. |
Tudi teh 50 km vožnje po avtocesti do Pamplone, glavnega mesta Nevarre, s približno 200.000 prebivalci, naju je pokrajina razvajala. Pogledi iz pirenejske avtoceste (Avtovia del Pirineo) so bili prelepi. |
![]() |
Na goro naju je zapeljala zobata železnica Fonicular Monte Igueldo, ki skoraj nespremenjena, a dobro vzdrževana, na goro, kjer je danes nekakšen zabaviščni park za otroke, včasih pa je bila tod igralnica in plesna dvorana, vozi že več kot 100 let. Ne pozabimo na »svinčene« čase, ko ni bilo moč kupiti vstopnice, če nisi prej dokazal, da imaš s seboj masko. Pogledi z gore seveda niso bili tako fotogenični, kot bi bili v jasnem vremenu. Vseeno sva dobro videla t.i. filmsko plažo, ki je nekakšen zaščitni znak mesta. Dež se je unesel in imela sva se prav dobro. Sprehod po promenadi do starega pristanišča na nasprotni strani zaliva, kjer danes kraljujejo najboljše restavracije v mestu. V eni izmed njih sva uživala v poznem kosilo. Kar težko je verjeti, da je bila še teden pred najinim prihodom v San Sebastian, tu temperatura neverjetnih 45 stopinj Celzija, ki je na tukajšnje plaže privabila nikoli videno število obiskovalcev. |
5. dan; nedelja, 26. junij 2022; San Sebastian – Comillas (325 km)
Formalno je Baskija področje, kjer živijo Baski. Območje Baskije, na katerega sva vstopila včeraj popoldne in ga zapuščava ta dan, pravzaprav sestavljajo tri pokrajine, saj se iz osrednje Baskije okoli Biskajskega zaliva v Španiji, razteza preko meje v njen severni del, v Francijo, proti jugu pa v špansko pokrajino Nevarro. Delež avtohtonega baskovskega prebivalstva je na različnih področjih različen, najmanj pa je Baskov v južnem delu Nevarre. Vseh Baskov je okoli 3. milijone. Na področju Baskije se uporabljajo trije uradni jeziki: baskovski, španski in francoski. Baski znotraj Španije se povezujejo v avtohtono skupnost Baskije, z glavnim mestom Vitoria in največjim mestom Bilbao ter najbolj turističnim in fotogeničnim mestom San Sebastian.
Obalno področje Baskije, z oceanskim podnebjem, je precej toplo in mokro, z oblico dežja, in posledično bujno vegetacijo, zaradi česar se ta del upravičeno imenuje tudi zelena Španija. Tu rodi vinska trta, ogromno je evkaliptusov, najdejo pa se tudi palme, ...krajše, tod raste skoraj vse.
Baski imajo svoj jezik, ki se je kot knjižni, uporabljen tudi v šolah, razvil šele v drugi polovici 20. stoletja. Zaradi
povsem različnih navad, običajev, pa tudi genetike in gospodarske uspešnosti,
ki Baske povsem loči od ostalih Špancev, so težnje po odcepitvi pravzaprav
razumljive, vseeno pa tudi ta dejstva ne morejo opravičiti akcij, ki so jih
pripadniki njihove teroristične organizacije izvajali v preteklosti. Običajni popotniki danes ne zazna nikakršnih medetničnih nasprotij. Da področje
ni povsem »špansko« pa pričajo
dvojezične table, pa tudi posebni, malček nadgrajeni španski tapasi, ki se tukaj
imenujejo pinxos. Da je v Baskiji doma vrhunska kulinarika priča tudi dejstvo,
da ima samo San Sebastian 9 restavracij z Michellinovo zvezdico. Že pretekli dan, ko sva šele dobro zakorakala v biskajsko kulinariko, sva ugotovila, da se res dobro je tudi v povsem običajnih, denarnicam prijaznejših tapas
barih, ki ponujajo številne raznolike prigrizke.
Po včerajšnjem deževnem popoldnevu, ki se je
prevesil v prijazen večer brez dežja, da sva prav prijetno pohajkovala med
občudovanja vrednimi stavbami in se kar nisva mogla načuditi bogastvu mesta,
sva se zbudila v skoraj sončno jutro.
Najin načrt tega dne je bil, da se ob razčlenjeni obali Biskajskega zaliva, polni visokih, slikovitih klifov in širokih plaž, mimo čudovitih mestec
in vasi prepeljeva v srce gorovja Picos de Europa, do kraja Potes.
Vreme naju tega dne ni imelo namen presenetiti. Preko dne je bilo natanko tako, kot se za ta konec Evrope spodobi, mokro in toplo, kar pa tu ne pomeni ravno 25 stopinj Celzija. Vendar se nisva dala. Greva, do kamor gre, sva si rekla in se kljub kakšni nevihti, ki naju je poškropila, po čudovitih cestah, skozi zeleno pokrajino, počasi vozila proti JZ. Roko na srce, tako vreme je tamkaj najbrž bolj običajno, kot bi bilo sončno in vroče, hkrati pa je bila to zelo avtentična izkušnja tistih krajev, ki so se nama zapisali v čudovite spomine.
Ponovno naju prevzame bogata arhitektura preteklega stoletja, ki je vmestila San Sebastian na zemljevid mondenega turizma v Evropi. Sprejme naju razgibana, precej gorata pokrajina Biskajskega zaliva. |
Skozi zelene labirinte... ...in mimo fotogeničnih obcestnih prizorov, se pomikava proti zahodu. Srečujeva romarje, ki so za svojo pot izbrali Camino del Norte, menda težjega med njimi. Če naju je prej cesta popeljala malce stran od morja, se v bližini Debe morju spet približava in uživava v pogledu na visoke klife... ...in vožnji po obalni cesti. Med klifi so se vmestile širne plaže, za njimi so se razvile vasi in mesteca. (Playa de Bakio). Voda je hladna, kar pa
ne moti deskarjev, ki v neoprenskih oblekah, s pridom izrabljajo atlantske
valove. Nadaljujeva proti Guernici, mestu, katerega ime zbudi neprijetne občutke. Zahvaljujoč svetovno znani Picassovi sliki, ki je nastala v spomin na 1,600 žrtev bombardiranja leta 1937, med državljansko vojno in so ga Nemci izvedli na Francovo pobudo, je mesto simbol strašnega nasilja nad nedolžnim prebivalstvom. Danes je to običajno moderno mesto. V Guernici se je kar pošteno vlilo. V zavetju mestne kavarne sva ob kavici počakala, da je dež pojenjal, pod napuščem navlekla nase dežnjake in se po mokrih cestah previdno, ponovno usmerila proti obali. Telefon pa je odslej opravljal funkcijo fotoaparata. Na piko sva tokrat vzela San Juan de Gaztelugatexe, zanimivo cerkvico na istoimenskem otočku, katere začetki naj bi segali v 9. stoletje. Sprva naj bi bila to puščavnica in kasneje samostan. Danes je otok z mostičkom povezan s celimo, bolj znan pa je postal, ko se je pojavil kot eno od prizorišč v nadaljevanki Igra prestolov. Da je cerkvica popularna, je bilo sklepati po množičnem obisku. In takole ogromen kuža, na katerem je posajenih na tisoče rož, pazi na muzej in njegove obiskovalce. Podprla sva se s tapasi in kavo. Deževalo ni, sva pa za vsak slučaj dežnjake vseeno obdržala, končno je pa Bilbao najbolj deževno špansko mesto. |
![]() |
Spet sva tik ob morju. Ignorirala sva Santander, mesto, ki sem ga omenila kot špansko izhodišče angleških motoristov. Naju je zanimal rt Saunces. |
Na najini poti ni bilo
veliko ciljev, ki bi jih namenoma izpustila. Eden od njih je bila Santillana del
Mar. Tudi slikovita vasica s številnimi zgodovinskimi stavbami, ki jih vsako
leto obišče množica turistov, bi ostala na najinem menuju, če nebi ravno
takrat, ko bi morala zaviti v mesto, začelo močno deževati. Tako sva potegnila do bližnjega mesta Comillas, kjer sva si že kako uro prej rezervirala hotel, saj sva ugotovila, da ob tako spremenljivem vremenu tega dne hribov ne bova videla.
![]() |
Prelepo mesto Comillas, najin tokratni zaključek dne. Pravzaprav nama je pomenil kar nekakšno zatočišče po napornem dnevu. |
![]() |
... in ob kozarčkih sangrije v mestni gostilni. |
https://goo.gl/maps/wUE9HZRePXRvLeKX7
Comillas je bil med najslikovitejšimi in
najbolj prijetnimi kraji na najini tokratni poti. Mestece z le nekaj več kot
2.000 prebivalci ima razgibano zgodovino, zaradi katere je pravzaprav tako, kot
je. Vzpon mesteca se je začel v 19. stoletju, ko je kraljeva družina začela
preživljati tukaj svoje poletne počitnice. Istočasno je v svet, natančneje na
Kubo, odšel eden od njihovih prebivalcev in obogatel s trgovino s sužnji. Ob
vrnitvi je dal zgraditi kopico eminentnih dvorcev in si kupil naziv markiz
Camillos. Njegovemu zgledu je sledilo še nekaj someščanov, katerih potomci se
še danes kitijo z častnimi nazivi. Prav ti bogati in pomembni meščani so omogočili, da je v tem mestecu na vsakem koraku videti umetelno izdelane stavbe. Svoje arhitekturne stvaritve so v tukaj udejanjali številni umetniki, med njimi tudi znani Katalonec Gaudi. Do selitve v Madrid je
bila v Camillosu tudi papeška univerza. V času razmaha masovnega turizma, so se turisti
raje odločali za špansko sredozemsko obalo, kot pa za te kraje, zato Camillas
še danes ostaja zavetje za dekadentno in diskretno aristokracijo.
Na srečo sva ta dan načrtovala krajšo relacijo,
tako da se nama zjutraj ni mudilo na pot. Še pred tradicionalnim hotelskim
zajtrkom, ki je ponujal dobrote teh krajev, sva si privoščila dolg sprehod po
enkratnem mestu in uživala.
Dan
je bil predviden za zaključek včerajšnje ture, ki nama jo je delno odplaknilo deževno
vreme. Predvidevala sva, da se nama bo popoldne uspelo z nihalko potegniti v višave gorovja Picos de Europa in si od blizu ogledati najvišje španske vrhove. Pa tudi tokrat
ni šlo vse, kot sva si sprva zamislila. Ker pa velja, da se počasi daleč pride,
sva korak za korakom, vztrajno, osvajala najine cilje. Že pri samem načrtovanju poti sva
bila previdna in sva si urnik organizirala na način, da sva ga zlahka
prilagajala. Tudi nočitve sva sproti, dnevno rezervirala na bookingu,
vnaprej rezervirane sva imela le nočitve v San Sebastianu, Portu in Lizboni,
saj sva želela prenočitve čim bliže središču mesta z varnim parkiranjem za motor, če se le da, za zmerno ceno. Ker bi bilo take namestitve v večjih mestih zadnji trenutek stežka najti,
sva za rezervacijo tam poskrbela že doma.
Najina tokratna pot je torej od Camillosa
vodila kake 20 km po obalni cesti mimo mesta San Vincente v delti reke Escudo in
naprej do mesta Unquera, kjer sva se zapeljala proti jugu po soteski reke Deva.
Ja, severna Španija je v tem delu res vodnata dežela, saj se druga za drugo
izgublja v morju več rek. V soteski reke Deva, oz. v njenem spodnjem toku
poteka ena izmed lepših kanjonskih cest N 621, znana motoristična cesta. Soteska Hermida je 20 km dolga soteska med
istoimensko vasjo in mestom Potes. Fascinantno
sotesko je reka izdolbla med visokimi skalnimi previsi, ki nudijo le malo sonca
in tako med golimi skalami uspeva le redko rastlinje. Zanimivo, ovinkasta cesta je
vsekakor raj za motoriste.
Mimo turistično obleganega Potesa se zapeljeva do 20 km oddaljenega prenočišča, oddava prtljago in med
slikovitimi gorskimi prizori nadaljujeva do spodnje postaje vzpenjače. In glej ga
zlomka, vrh gore je v megli. Prodajalka kart pove, da bo danes do konca dne tako,
naj se vrneva jutri zjutraj, ko je napovedano jasno vreme, brez megle.
Popoldne je bilo še dolgo, zato se zapeljeva nazaj v Potes in si ogledava to zanimivo, staro mesto.
https://goo.gl/maps/f1DTwmpERZuxosbC7
Staro mestno jedro Camillosa. Palača prvega njihovega markiza, ki si je bogastvo prislužil s trgovino s sužnji. Nekdaj papeška, danes običajna univerza. Peljeva se naprej proti zahodu ob Biskajskem zalivu. Utrdba San Vicente bdi nad prijetnim mestom pod seboj. Reka Deva naju tik pred svojo Delto povabi v sotesko. Izmenično se voziva po Kantabriji in po Asturii. Cesta po soteski je lepa... Hiše so redko posejane, saj je življenje tukaj med gorami trdo. |
Cesta po soteski je vse bolj spektakularna... |
...vendar lepa, obnovljena in varna. Cesta, po kateri sva se pripeljala, je najhitrejša povezava s starim mestom Potes, ki je dandanašnji zelo turistično oblegano. Očarljivi prizori naju pripeljejo do nihalke... ... kjer je vreme jasno in sončno... ...le malce dvignjen pogled proti vrhovom pa razkrije, da so v celoti v megli. Ni nama preostalo drugega kot, da sva popila kavici in vzpon prestavila na naslednji dan. Vrneva se v Potes in se izgubljava v tradicionalnem mestu... |
... polnem slikovitih stavb... ...ozkih uličic in številnih starih mostov, ki jih povezujejo med seboj. Potes leži ob vznožju gorovja Picos de Evropa na nizki nadmorski višini 280 metrov. V zgodovini je mesto pomenilo oskrbno postajo za prebivalce v okoliškem hribovju. |
Ponovno sva imela dolg iz preteklega dne, ki pa se je izkazal za povsem smiselnega. V osrčju Picos de Europa se je prebudilo jasno, sončno, poletno jutro, čeprav je termometer na močno orošenem motorskem prikazovalniku, malce pred deveto uro, kazal le pičlih 9 stopinj Celzija. Po zajtrku sva se odpeljala do nekaj km oddaljene spodnje postaje nihalke v kraju Fuena De, ki naju je iz 1070m potegnila med vršace, na višino 1800 m. Zgodnji prihod se je izplačal, saj sva bila med prvimi obiskovalci tistega dne. Kot se za naprave te vrste spodobi, je bila že slabo uro kasneje, ko sva se vrnila na izhodišče, vrsta pred kioskom za prodajo kart, zelo, zelo dolga. Z nihalko sva se torej potegnila med vrhove gorskega masiva Pico de Europa, na razgledno ploščad, ki omogoča neskončne poglede na vrhove po celotnem hribovju in na doline med njimi. Picos de Europa je 20 km dolg gorski masiv, ki sega v tri tamkajšnje pokrajine, v Asturio, Kantabrio ter Kastelon in Leon. Vsaj delček vsake, sva ta dan tudi prevozila. Skoraj celotno področje gorovja je združeno v NP Picos de Europa. Na področju živijo številne živalske vrste, v bolj odročnih tudi medvedje in volki. Najvišji vrh gorovja meri 2650 m.
Tega dne sva se namenila obvoziti gorovje Picos de Europa po
celinski strani. Torej pot, ki sva jo začela včeraj po soteski Hermida dokončati in se vrniti
nazaj k morju. Celotna pot okoli Picos de Europa, od morja do morja, je dolga
okoli 180 km, za danes pa nama je je ostalo še približno 150 km. Čeprav sva precej brskala po netu, pa se
nama niti približno ni sanjalo, kako slikovita vožnja naju čaka ta dan.
Po vrnitvi iz Fuenta De sva se po dolini
spustila do Potesa, ki se je komaj začel prebujati. Ponovno sva se vključila na glavno
cesto N621, dohitela skupino angleških motoristov, s katerimi smo skupaj uživali v
vožnji proti prelazu San Glorio na 1609 m n/m. Tam sva tudi vstopila v pokrajino
Kastilja in Leon. Sledil je spust in vožnja po ovinkasti cesti, stisnjeni v
ozko rečno sotesko. Sem in tja je bilo videti posamezne zaselke in živali na
paši, ki so še obogatile prelepe poglede in uživanje v vožnji. Nekako na
polovici najine poti, na njenem najjužnejšem delu, na višini 1200 m, se gore umaknejo planoti in umetnemu jezeru ter vasici Riano. Lepoto tega področja so
zaokrožili v Regionalni parka Riano. Tukaj se je najina pot prelomila in obrnila sva se nazaj proti severu. Če bi nadaljevala proti jugu bi čez 100 km dosegla mesto Leon. Vendar midva se vračava k morju, k Atlantskemu oceanu. Tudi v tej smeri se je cesta vila
skozi ozko sotesko z le posamezni zaselki in zelo redkimi vasmi.
Še predenj sva spet zagledala, morje sva se
zapeljala nekaj km v sosednjo dolino, ki v osrčju gora, med košatim zelenjem, skriva romarsko cerkev Cavadonga. Njeni začetki segajo v 16. stoletje, ko so
prvotno cerkev v čast Gospe iz Cavadonge zgradili v spomin na prvo zmago
kristjanov nad Arabci v 8. stoletju. Danes je Cavadonga sistem samostanov,
bazilike, muzeja in jame v kateri sta pokopana dva kralja.
Vožnja okoli Pica in obisk bazilike naju je
zlačnil in na prijetnem piknik prostoru sva v družbi številnih romarjev
pomalicala in si privoščila kavo.
Nadaljujeva proti morju, proti t. i. Costa
Verde (Zeleni obali). To je približno področje Asturije med Camillosom in Catedrais Beachem. Costa verde opisujejo kot področje edinstvene
narave, morja in ribiških vasic, ki skupaj tvorijo idilično pokrajino, kjer
uživajo tudi ljubitelji športa in dobre hrane.
Peljeva se skozi številne vasice, za katere velja, da so med najlepšimi v Španiji. V lepem, toplem, sončnem vremenu pa zelena pokrajina še posebej očara in nadvse pritegne. Zeleni kralj tega področja je vsekakor evkaliptus, ki s svojimi tankimi
lističi šelesti v vetru. Na tak poletni dan so bile tudi plaže, za katere se je
še včeraj zdelo, da so namenjene zgolj same sebi, polne razposajenih kopalcev.
V Gijonu si privoščiva kavico in tortico,
prevoziva še Aviles in ob 6 h popoldne naju pri prijetnih 21 stopinjah še ravno prav greje. Prenočišče
imava rezervirano v mestecu Cudillero. Preden se razpakirava, se še zapeljeva do mestnega ribiškega
pristanišča, kjer se očitno pripravljajo na večerno veselico.
Večerjo poiščeva v vaškem gostišču. Podobno, kot večino njih v teh krajih, najbrž zaradi dolgega dne, svoja
vrata odpre šele po 8 uri zvečer. Uživava v tradicionalni hrani in pijači. Ko
se malce pred deseto vračava v prenočišče, sonce še vedno sije. Šele tedaj se prav zaveva, kako daleč proti zahodu sva se že premaknila.
https://goo.gl/maps/KmKJ3UjgPk1c9Aqp6
![]() |
... in zelene planine. Od Potesa proti Rianu je bilo na cesti precej motoristov. Sledila sva skupini Angležev, ki so bili, očitno, tudi namenjeni obvozit Picos de Europa. Skupaj, drug za drugim, smo vozili skoraj do prelaza San Glorio, ko so se umaknili na parkirišče. |
Za postanek je še prezgodaj, zato se peljeva naprej, do vrha na 1600 m, kjer vstopiva v pokrajino Kastilja in Leon... Spust iz prelaza v dolino. Dih so nama jemale čudovite ceste, po katerih sva se vozila ... ... in navdihujoča pokrajina, ki je brzela mimo. V kraju Riano sva si nakupila malico, poklepetala z portugalskima motoristoma ... ... oči pa so nama vseskozi uhajale na tamkajšnjo očarljivo pokrajino. To je bil tudi najjužnejši del najine današnje poti. Po soteski reke Sella sva se zapeljala proti Cavadongi. Ponekod je bila soteska tako zelo ozka, da je bila cesta speljana pod skalnimi previsi... |
...drugod pa se je našlo dovolj prostora celo za skromno vasico.
Sem in tja, kjer vasi ni bilo mogoče postaviti na ravnem, so gradili na hribu. Številni romarji so romali molit k Gospe iz Cavadonge. |
Mestna plaža v Gijonu. La Curtidora, poslovno središče v Avilesu. Le ogromen dimnik opominja, da je bila tu nekoč tovarna. Sploh je na tem področju opaziti, da so se je v zadnjih desetletjih zgodile velike spremembe. Le še ostanki starih tovarn spominjajo na čase, ko so bila ta mesta središča težke industrije, ki so jih v novejših časih zamenjale nove tehnologije in manj, za okolje obremenjujoče dejavnosti. Še zadnji kilometri. Malce pred šesto uro zvečer, ko naju sonček pri 21 stopinjah še prav prijetno greje. Cudillero, še eno iz nabora najlepših severno španskih mest. Slikovite hiše so prislonjene v hrib. Mesto je poleti cilj številnih turistov. Tokrat so se pripravljali na večerno rajanje. Že od davnine, pa vse do današnjega dne, je Cudillero predvsem ribiška vasica. In to vse leto, tudi takrat, ko turisti odidejo v toplejše, za življenje prijaznejše kraje. O ribiški preteklosti in sedanjosti priča ribiško pristanišče pod mestom. Po vselitvi v penzionu se odpraviva v vaško gostilno. Natakarico prosiva, naj nama postreže kaj lokalnega. Seveda dobiva na mizo najbolj znano asturijsko jed, FABADO, asturijski fižol in klobaso. Enolončnica je bila okusna in nama je teknila, le pivo, ki sva si ga privoščila nekako ni »pasalo« poleg. Medtem se je gostilna polnila. Natakarica je od mize do mize prenašala s seboj čudno »napravo« v kateri je z višine prelivala gostom pijačo iz steklenice v kozarec, ki pa ga je napolnila le do kake četrtine. Steklenico je vrnila na mizo gostov in ko so gostje kozarec izpraznili, je spet prelila nekaj pijače iz steklenice v kozarec in tako naprej...od mize do mize, od steklenice do steklenice, od kozarca do kozarca. Gost si pijače nikoli ne naliva sam. Natakarica, ki je bila vešča angleščine, nama je razložila, da je to edini pravi način točenja SIDRE, saj je potrebno pijačo pred pitjem prezračiti. Spomnila sem se, da sem o Sidri že brala in da je to jabolčnik, ki je zelo razširjena asturijska tradicionalna pijača. Obstajajo tudi posebne hiše jabolčnika in v njegovo čast priredijo celo festival. Seveda piva na najini mizi ni bilo več. Sidra vsebuje od 3 do 8.5% alkohola, najina ga je imela 5,8%. Ker je nisva spila le ene steklenice, nama je postajala vse bolj všeč, pa tudi gostje okoli naju so postajali vse boljše volje. Vzrok zakaj se polni kozarec s Sidro le do četrtine je najbrž v tem, da se vso pijačo, ki je v kozarcu, izpije na dušek. Pravega vzroka čemu tako, ne vem. Ker sem jo sama, takrat še povsem nevešča pitja Sidre, pila po požirkih, tako kot pač pijemo ostale pijače, se je pri najini mizi oglasil prijazen španski par, ki je najino nerodno pitje opazoval pri sosednji mizi in nama s pomočjo prevajalnika na telefonu predstavil, kako se stvari streže. No, priznam, potem je bila Sidra še boljša. V gostilni seveda nisva nikogar poznala, vendar pa je bilo vzdušje tako sproščeno, da sva se tudi midva počutila zelo prijetno. Ko sva se zvečer okoli 10 h vračala iz vaške gostilne, je sonce ravno zahajalo za ponosno vaško cerkvijo, ki jo od ceste ločijo mogočna debla dreves in visoka ograja. Hotel Casona Selgas je že čakal na naju. Čeprav se dan še ni bil pripravljen posloviti, je bil za naju čas za počitek. |
8. dan; sreda, 29. junij 2022; Cudillero – Santiago de Campostela; 296 km;
Tudi ta, bolj oblačen in čemeren dan, ko sva se poslovila od Asturije in vstopila v Galicijo, sva se vozila zgolj po lokalnih cestah, avtoceste pa sva dobrosrčno prepustila večjim od naju. Človek se res hitro razvadi, saj sva kar nekako pričakovala, da se bo ponovil včerajšnji sončen in topel dan, ko sva nabirala kilometre okoli Pico de Europa. Pa, saj tudi današnji ni bil slab, le sonce se je skrivalo za vztrajnimi asturijskimi in galicijskimi oblaki, ki niso spustili skozse kaj dosti sončnih žarkov. Torej, povsem običajen dan v teh krajih.
Zbudila sva se, torej, v pokrajini Asturija, v tamkajšnjem
mestecu, vasici, kakorkoli, v Cudilleru, mimo katerega ne more noben vodnik, pa
tudi noben popotnik, ki se potika po tistih krajih in kaj da nase. Baje naj bi ga ustanovili Vikingi,
nekateri prebivalci, pa poleg španščine, še danes govorijo njihov prastari
jezik. Če sva včeraj mesto videla iz pristanišča, torej iz morske strani, sva tokratno jutro
pričela z daljšim sprehodom do mesta po ozki stezici in po stopnicah,
ki so naju pripeljale v njegovo osrčje s pogledom na morje. Ugotavljava, da barvite hiše vpete v strmo pobočje hriba in njihove rdeče strehe vsekakor opravičujejo prepoznavnost mesta.
Poslovila sva se od nastanitve v rustikalnem, a
prijetno opremljenem hotelu Casona Selgas. Najin prvi naslednji cilj je bil Cabo Vidio, še ena od
spektakularnih razglednih točk, kjer se res lahko naužiješ pogledov na divji
Atlantik.
Skoraj neopazno zapustiva severno špansko
pokrajino Asturia. Zaradi goratega reliefa, z malo sonca in obilico padavin, je Asturija
značilna pokrajina Zelene Španije, pa tudi Costa Verde. Poslikave v tukajšnjih
jamah pričajo, da so tod ljudje živeli že v pradavnini. Pomemben vpliv Keltov je
še danes čutiti v krajevnih imenih, midva pa sva jih zaznala tudi na nagrobnih kamnih tamkajšnjih pokopališč. Tudi Rimljani so se potikali tod okoli.
Dandanašnja Asturija premore okoli milijon prebivalcev, vendar njihovo število upada, življenjska doba ljudi tega področja pa
je krajša od povprečja Španije. Glavno mesto Asturije je Oviedo.
Lepa pokrajina, zaradi svoje oddaljenosti, razen
romarjev na Caminu, ne gosti prav dosti tujcev. Kljub temu, ali morda ravno zato, je vožnja po njej
prelepa. Res, da so hiše bolj skromne, kot na vzhodu Biskajskega zaliva, pa so
vseeno zelo privlačne, posebej še, ker jih krasi nešteto grmov raznobarvnih hortenzij.
Kar tako, neopazno, sva prestopila v Galicijo,
skrivnostno pokrajino na skrajnem zahodu Španije. Zaradi odmaknjenosti in
težkega življenja, je tudi tod prebivalstvo starejše in se njegovo število ne
obnavlja. Ob morju je glavna dejavnost, s katero se prebivalci preživljajo ribištvo, v notranjosti pa kmetijstvo. Tudi Galicijci so potomci Keltov, ki
govorijo dva jezika, saj je poleg Španščine, tukaj uradni, tudi njihov
galicijski jezik, ki je bolj podoben Portugalščini. Čeprav je Španija od nekdaj
branik krščanstva, pa so ravno v Galiciji živi še marsikateri miti in legende
iz predkrščanskih časov, zaradi česar pokrajini pripisujejo posebno mističnost.
Galicija je dežela tisočerih rek z obilnimi padavinami. Zime so mile, poletja pa ob morju znosna (do 25 stopinj), v notranjosti pa so temperature tudi višje od 30 stopinj Celzija. Glavno mesto Galicije, ki ima nekaj manj kot tri milijone prebivalcev, je Santiago de Campostela. In prav to mesto, ki je cilj številnih romarjev, je bil tudi najin današnji cilj. Pravzaprav tudi drugi večji vmesni cilj na najini poti, kajti vsaka pot ima veliko malih ciljev, ki se nizajo iz dneva v dan, velikih ciljev pa je le nekaj. Če je bil San Sebastian prvi večji cilj na tej poti, so bili poleg njega, na nadaljnji najini poti to še Santiago de Campostela, Porto in Lizbona.
![]() |
Na jutranjem sprehodu so naju zabavali konji, ki so se pasli ob poti. Konjem na teh koncih ni hudega, saj sva jih na poti videla precej, ki jim je dopuščeno tako razkošje. Stezice in stopnice so naju pripeljale v osrčje... |
Asturijske kašče. Menda so bile učinkovite v boju proti glodavcem. |
![]() |
Spomin na tiste posebne dni, ko sva se vozila tam gori in ko veter v laseh ni bil samo fraza |
Seveda pa tega za bogato zeleno pokrajino, nikakor ni mogoče reči. |
Čas cvetenja kostanja. |
Med ostalo keltsko zapuščino sodijo tudi pokopališča. Ni slučaj, da nagrobnike krasijo križi, ki so skoraj identični keltskim. |
Od obale do Santiaga de Campostela je slabih 170 km.
Santiago de Campostela. Ob robu trga, nasproti bazilike, je dominantna, veličastna stavba, ki jo je zgradila Izabela Kastiljska kot hospic za romarje. Danes je večji del poslopja visoko kategoriziran hotel, manjši pa je še vedno hostel, za potrebe romarjev. |
![]() |
Jakobova školjka, simbol romanja na Caminu Santiago de Campostela, najde prostor na nahrbtniku vsakega romarja. Razlage njenega pomena so različne. Po prvotni interpretaciji naj bi predstavljala zvezdo, ki je sijala nad Jakobovim grobom, druga pa pravi, da je to pravzaprav sonce, ki je na »koncu sveta« utonilo v morju. Romanja v Santiago so bila pogosta že v srednjem veku. Iz naše bližine je znano romanje celjskega grofa Ulrika, ki je z mnogoštevilnim viteškim spremstvom odšel na romanje leta 1430. Celo v današnjem času romanje v Santiago de Campostela ni mačji kašelj, v tistih časih pa je takšen podvig, posebej manj premožnih vernikov, komaj razumljiv. Verniki so tedaj hodili na romanje spomladi, ko je odlezel sneg in se vračali jeseni pred naslednjim snegom. Romali so peš v obe smeri. Ker je bilo romanje zelo izčrplujoče, je marsikdo med romarji tudi omagal. V mestu je bil v te namene Hospic, v katerem so se ljudje pozdravili in odpočili. Če je bilo stanje prehudo, pa so našli večni počitek v romarskem mestu. |
9. dan; četrtek, 30. junij
2022; Santiago de Campostela – Finisterra –Ourense;
V najinem potovalnem načrtu sva si pustila prost dan, ki naj bi ga »porabila« v Galiciji, kam natančno naj bi naju ta dan vodila pot, pa sva nameravala odločiti na kraju samem. Ker sva «pravo«, zeleno, gosto poraslo, Galicijo spoznavala sproti, odločitev ni bila težka. Greva na »konec sveta«. Področje Finisterre in Obale smrti, so še Rimljani smatrali za zadnje kraje na zemlji in zanje je bil to konec sveta. Pravzaprav je tako veljalo vse do odkritja »novega sveta«. Želela sva videti vsaj del razčlenjene obale na skrajnem zahodu Španije, ki je zadnje počivališče v razbitinah čolnov in ladij nudila številnim ribičem in mornarjem, ki niso dovolj poznali morja, ali pa so bili kanček preveč pogumni. Konec sveta, torej. In Finisterra, Finistra, kakor koli že imenujemo rt okoli svetilnika ob istoimenskem mestu, vsakega Camino romarja postavi pred dilemo, ali prehoditi še tistih slabih 80 km, do skrajne točke Evrope, ali svoje romanje zaključiti ob Baziliki sv. Jakoba v Santiagu de Campostela. Glede na številne romarje, ki sva jih srečala v okolici Finisterre bi rekla, da romarji, če je le dovolj moči, volje in časa, podaljšajo pot do morja. Nekateri zaključijo svoj Camino v kraju Noia, kjer z upepelitvijo svojih čevljev, simbolično upepelijo svoje telesne in duševne težave.
Torej sva se tudi midva odpeljala tja dol, na
»konec sveta«. Jasno vreme je ponujalo širne razglede po
Atlantski obali. Od Finisterre sva še nekaj časa vozila ob Obali smrti, videla
le njen manjši del, saj jo sestavljajo številni polotoki, v katere se zajeda
moje in je zato vožnja ob njej ovinkasta in počasna. Pri kraju Caldebarkos sva se dvignila v zaledje in po bogato poraščeni Galiciji nadaljevala ponovno v smeri
Santiaga de Campostela ter se nekaj pred njim usmerila proti JV, do mesta Ourense. Mesto, ki ga nisva
poznala in ne načrtovala postanka v njem, se je zdelo primerno za nočitev pred jutrišnjim naskokom na Portugalsko oz. njeno mesto Porto.
Kolesarje srečujeva vsak dan in jih je na cestah po celi Španiji ogromno. Njim je prilagojena tudi tamkajšnja zakonodaja. Kot v še nekaterih evropskih državah, je tudi tu dovoljena vožnja dveh kolesarjev "vštric" in motorno vozilo jih mora prehitevati tako, kot se prehiteva avtomobil. Če voznik ogroža kolesarja, je zato kaznovan, v kolikor pa to počne namerno, mu grozi tudi zaporna kazen. Uporaba koles je vsaj v velikih mestih spodbujana tudi v smislu varstva okolja.
Precej značilen pogled v teh krajih. Kamnita cerkev, pokopališče z nagrobniki, ki jih krasijo keltski križi, hortenzije in oblaki. Lepše bi bilo, seveda, brez avtov...
Še predenj zapustiva polotok Finisterra in se zapeljeva po Obali smrti... |
Sem in tja se pojavi tudi kako tradicionalno mesto, a jih ni prav veliko. |
![]() |
Čas je za počitek in osvežitev. Tokrat sva še na poti, torej Coca Cola. |
https://goo.gl/maps/DvLPjHRh4S9H1TYJ8
KONEC PRVEGA DELA
SE NADALJUJE...
6.
Ni komentarjev:
Objavite komentar